I förrgår började vår resa mot Singapore. Vi fick först ta en liten taxitur till båten som sedan tog 3h till Penang. Där tog vi oss till busstationen och köpte biljetter till Singapore. Sedan hade vi 1 timme på oss innan bussen gick 22.00. Så vi sprang iväg till närmsta matställe för att äta. Vi var stört hungriga. Vi fick typ trycka ner maten och sen sprang vi tillbaka för att vi skulle hinna gå på toa och för att hinna handla något vi kunde ha på bussen. Vi skulle ju sitta där i 12h. När vi kom ned till bussarna hittade vi inte bussen och vi trodde att vi hade missat den. Som tur var va den bara sen så vi fick åka med en annan buss som avgick 22.30. Det var stora sköna säten som man kunde fälla mycket så det var jätteskönt. Däremot så var det minusgrader på bussen. Åh det var så kallt. Alla satt och darrade tänder men inte gjorde busschaffören något åt det. Tillslut fick jag gå av och hämta tjocktröja och handduk osv för att inte frysa ihjäl. Stack en lilltå utanför handduken blev den ju som en isbit. När det var ca 3h kvar eller något fick någon nog och sa till chauffören ordentligt så då stängde han av AC helt istället... Ja då behövde jag inte handduken och tjocktröjan mer om man säger som så. Vi sov iallafall nästan hela resan så det var toppen.
 
När det var två timmar kvar började vår sällskapsresa haha. Eller det var värre än sällskapsresan. Plötsligt börjar chauffören skrika "out out out". 95% av de på bussen var kineser och dem var så jäkla snabba. Dem bara sprang av bussen. Vi försökte hänga med men det var helt omöjligt. Det var dags för passkontroll. När vi hittade bussen igen kom vi ju såklart sist också skulle vi byta buss nu mitt i allt. På nästa buss och sen körde vi vidare. PUST! Nu var dete klart... trodde vi.Efter 10 min skriker chauffören igen. Vad tror ni kineserna gör? Jo dem springer ju av som små illrar och jag och Anton kämpade för att hänga med. Nu skulle vi igenom ytterligare en säkerhetskontroll men med alla väskor osv. Så med två stora ryggsäckar, två små, handuk, tjocktröjor osv springer vi iväg. Haha asså det måste ha sett för roligt ut. Två blonda, yra, nyvakna svenskar som yrar omkring och fattar ingenting. Vi skulle fylla i papper osv och var så himla stressade så Anton skriver såklart fel femtioelva gånger och får panik och då får jag ett nervöst sammanbrott och bara ställer mig och asgarvar. Haha gud vad kul detta måste ha sett ut. När vi äntligen kommit igenom kontrollerna fick vi en massa konstiga frågor av en vakt som vi skulle svara på. Han kollade väldigt misstänksamt på oss men tillslut fick vi gå vidare och på bussen igen. Efter ytterliggare 1 timme var vi äntligen framme. 
 
Nästa mission var att hitta en bankomat så vi kunde ta ut pengar till taxi. Jag gick iväg för att fixa pengar men mitt kort fungerade inte. Pengarna jag fört över hade inte kommit in än. Då skulle Anton försöka, men han hade inte heller pengar på det kontot och vi hade inget wifi... Kaos! Vi fick ringa pappa Bergström 05.00 på morgonen så han kunde föra över pengar till Anton. Tack så mycket! 
 
Vi vi hoppade in i taxin och mot hotelletdär i lämnade av våra väskor för att sedan åka vidare till botaniska trädgården. Den var jättefin, såg ut som en stor välskött park. Det var mysigt att gå omkring och sedan åt vi även lunch där. När klockan var ca 14.30 åkte vi till Orchard. Det är själva city i Singapore och det märktes. Herregud vad mycket folk där var och hur mycket shoppingcenter och gator som helst. Synd att inte budgeten och väskan  håller för en shoppingrunda för då hade jag gått loss! :)
 
När Anton kollar i sin väska när vi går på Orchard hittar han inte sin telefon. Han hade tappat den :( Sånt är så störigt och surt men vi gjorde vad i kunna för att försöka hitta den men den var borta. Tyckte faktist väldigt synd om Anton för han är alltid så duktig på att hålla koll på sina saker om man jämför med mig, men det fanns inte mycket att göra. 
 
Vi vi satte oss och fika och sedan bestämde vi oss för att köpa med subway som middag till hotellet för vi var så trötta. Det var ett smart val. Skönt att komma till ett fräscht hotell med en stor säng. Tyvärr så låg hotellet på en gata där det stod väldigt många prostituerade längs gatan. Det var lite jobbigt att se måste jag säga :(
 
Ja denna dagen var ju minst sagt väldigt händelserik och vi har haft lite tuffa moments men nu hoppas vi det blir bättre på Bali.
 
Kram E&A
 
 
Nya nya stadion i Singapore som kommer rymma mer än 100.000 åskådare.
 
 
Godaste hamburgaren på länge!
 
 
Ja så god var den.
 
 
Och mätta blev vi :)
 
 
Botaniska trädgården
 
 
 
 
Anton när han är trött och VARM
 
 
 
SINGAPORE CITY
 
 
Me like! Fönstershopping fick duga.
 
 
Sånna bilar ser man inte varje dag hemma men här verka det inte vara något märkvärdigt.
 
 
 
Subway på hotellet, myspys!
 

2 kommentarer

Anna Bergström

14 Oct 2013 19:26

så kul och komiskt mitt i allt kaotiska som hände er. Vi kan verkligen se hur det måste ha sett ut. En erfarenhet rikare. Andas och ta det lugnt allt löser sig eller hur. Var rädda om er och njut på Bali kram mamma

Ingela Nyberg

15 Oct 2013 21:47

1 - tur att inte jag satt på den bussen! Hade väl dött av köldskador :-)
2 - tur att inte jag är där, kortet hade bränt upp :-)
3 - tur att din väska inte är större :-)
4 - otur med Antons mobil men det går att ordna, det finns ju värre
"svid" eller hur?
Ha det bäst på Bali! Jag är otroligt avundsjuk!!!

Kommentera

Publiceras ej