I fredagskväll åkte vi nattbussen till Airliebeach. Jättefin och mysig liten by. Nu kan vi inte bada i havet längre pga alla jellyfishes, (Farliga maneter), så i lördags badade vi i lagoonen och solade och tog det lugnt.

Dag 1

Från Airliebeach åker man ut till whitsundays. Det är en båttur som tar en runt till olika snorkelställe och olika stränder under 3 dagar. Vi åkte i söndags vid 13.00 ut på denna segelbåten. Den var ganska stor, toaletterna och sängarna var ju sådär men annars var det bra. Första snorklingen låg tre timmar bort. Där var massa fina fiskar och koraller och vi såg även en sköldpadda. Efter det åkte vi in till en vik där vi skulle stanna över natten. Till middag serverades det spagetti med köttfärssås och vitlöksbröd. Klockan var 19.00 ungefär och jag och Anton hade inte ätit sen 11.30 så vi var vrålhungriga.

Himlen var helt klar, månen lyste upp hela havet och det fanns tusentals stjärnor. Så himla fint va det på kvällen. Jag och Anton deckade dock 20.30. Vi var helt slut.

Dag 2

Vi sov ju sådär bra denna natten. Vi fick såklart sängen som var precis vid ingången och toaletterna... + att vi vaknade flera gånger av att vi var helt genom svettiga så varmt det var. Tillslut fick jag nog och gick upp på deck lite men det hjälpte inte så mycket. Så det var iallafall skönt och vakna och veta att det var morgon så vi slapp sova mer. De väckte oss redan vid 6.30. Då var det frukost och bara efter en timme var vi framme vid "Whitehaven beach". Det var sen absolut finaste stranden jag varit på och sett. Så stor, helt vit, turkost klart vatten och ja det var helt fantastiskt. Den är i och för sig utsedd till en av världens finaste stränder så det var väll tur att den var så fin. ;) Här blev det foto för hela resan nästan haha. Tror vi fotade varandra och oss själva i 2 h i alla olika positioner, med tomteluvor, utan tomteluvor osv. Vi var där i 3 h iallafall innan vi åkte vidare till nästa snorkelställe. Det var ungefär samma fiskar där som på andra stället.

Sista stället för dagen var även det ett snorkelställe. Där var lite roligare fiskar + en jättestor fisk som man kunde ta på. Skitful var den haha men ändå. Den hade dem döpt till Elvis. Han bodde liksom där.

På kvällen åkte vi in till en liten strand som bara bestod av koraller och kollade på solnedgången. Så fint det var. Myspys!

Vi gick och lade oss ganska tidigt denna dagen med för vi var helt slut. Precis innan jag lade mig dock tyckte jag att jag såg ett litet kryp som såg ut som en bedbug... Lite panik men vi hade inte så mycket val utan var tvungna att lägga oss i den sängen ändå och hoppas på det bästa.

Dag 3

Denna natten var likadan förutom att jag vaknade 01.30 och svettades ihjäl plus att jag hade insektsbett över hela kroppen. PANIK! Jag flög upp ut på decket och inspekterade hela mig och var i princip helt säker på att jag fått bedbugs. Så äckligt. Jag vägrade lägga mig där nere igen så både jag och Anton tog täcke och kudde och lade oss framme på seglet uppe på deck och sov där istället. Ångrar att vi inte gjorde det båda dagarna och struntade i att lägga oss där nere i sängen. Det var mycket svalare och skönare också hade vi en helt stjärnklar himmel att kolla upp på lite då och då när man vaknade.

Vi blev väckta samma tid denna morgonen. Helt okej att vakna ute på en båt när solen går upp och himmeln är alldeles blå på julafton. :) Vi åkte till en strand som stack ut från en ö mitt på havet. Ganska liten men ändå lite cool. Här var vi ca en timme innan vi var tvungna att åka tillbaka till Airliebeach. Segelbåtar är ju inte jättesnabba så det tog 3 h hem.

På båten hittade vi inte någon som vi umgicks med så mycket. Det var väldigt många tyskar på båten som bara pratade tyska med varandra så det var lite svårt att komma in liksom men jag och Anton har haft tre underbart mysiga dagar.

Nu var vi tillbaka på Airliebeach och julafton fortsatte...

Kram E & A

Airliebeach

 
 
 
Whitsundays
 
 
Dags att hissa seglet.
 
 
Favoritplatsen
 
 
 
 
 
 
 
Ganska cool bild va? ;)
 
 
Äntligen mat 
 
Whitehaven beach 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det är nog inte helt bra att fota för länge för tillslut såg han ut såhär... 
 
 
 
 
 
 
 
 
Elvis
 
 
 
 
 
Här sov vi andra natten.
 
 
Frukost. 
 
 
Loppsängen!
 
 
Stranden som bara stack ut. 
 
 
 
Hela gänget samlat.

Kommentera

Publiceras ej